Jak przygotować skuteczną prezentację?

Prezentacja to najpopularniejsza forma zdobywania uwagi i prosta droga do przekonania współobecnych do swoich racji. Połączenie obrazu i słowa, dobrej argumentacji i jasnego przekazu znacząco przybliżają do osiągnięcia celu wystąpienia. Jednak sztuka tworzenia dobrych prezentacji jest umiejętnością wymagającą połączenia w jedno dzieło wielu teoretycznych i praktycznych zasad. Zbyt często wielu z nas było świadkami banalnych i obojętnych emocjonalnie i merytorycznie prezentacji.

Multimedialna prezentacja interaktywna i liniowa

Podczas biznesowych spotkań opartych na prezentacji wyróżniamy dwa jej rodzaje. Bardzo często, w ostatnich latach, wykorzystuje się prezentację multimedialną, która polega, niestety, na zapakowaniu do komputera ogromnej ilości treści dowolnie wybieranej przez prowadzącego. Taka forma jest niezwykle wygodna dla prelegenta, który bezkolizyjnie otwiera kolejne foldery, cofa się w materiale, przenosi do przodu. Oprócz mobilności, jaką przynosi prezentacja interaktywna jej największą wadą jest to, że ogranicza mocno znaczenie prezentera, co więcej, właściwie mogłoby go w ogóle nie być. Konieczność skupienia uwagi na spływającym na ekran materiale szybko nuży słuchaczy i w konsekwencji pozbawia zainteresowania.

Prezentacja liniowa to przygotowany z góry zestaw slajdów, który jeden po drugim musi przepłynąć przez ekran, bez względu na to czy poziom wypowiedzi jest zgodny z oczekiwaniami odbiorców. Slajdom towarzyszy głos prezentującego materiał.

Prezentacja bez komputera

Aby przygotować skuteczną prezentację należy zacząć, paradoksalnie, od kartki papieru, na pewno nie od komputera. Komputer wyłącza zbyt często kreatywność a wprowadza schematyzm zabójczy dla koncentracji odbiorców. Dlatego zadanie do wykonania warto rozpocząć od ręcznego wykonania planu i scenariusza poszczególnych slajdów.

Nie wszystko na slajdach

Najważniejszą radą, jaką można dać osobie przygotowującej prezentację jest taka, by na slajdach znalazło się możliwie jak najmniej informacji i tekstu. Obrazy pokazywane na ekranie mają za zadanie wspomóc wypowiedź prezentera i ją uzupełnić, ale nie powielać. Chyba że chcemy, by odbiorcy dłużej zatrzymali się na jakim fragmencie, wówczas połączenie obu form + czas sprawią, że taki cel może zostać osiągnięty. Nadmiar treści na slajdach odwraca uwagę widzów od treści wypowiedzi, zmusza ich do czytania, zaburzonego przecież warunkami wypowiedzi i tym samym do utraty koncentracji i zainteresowania.

 

Różne formy obrazowania

Aby maksymalnie wykorzystać wspomagającą obecność multimediów warto swoją prezentację urozmaicać różnymi materiałami. Nie skupiajmy się wyłącznie na słowach czy tabelach. Warto wykorzystać inne narzędzia multimedialne, by rozbudzić zainteresowanie materiałem, zburzyć monotonię, zamieszać słowami.

Jeżeli tylko pozwala na to czas i umiejętności warto zrezygnować z gotowych szablonów oferowanych przez system komputerowy. Należy założyć, że słuchacze mają za sobą dziesiątki czy setki prezentacji i natychmiast rozpoznają gotowe szablony, niczym więc ich nie zaskoczymy. Własny materiał wniesie sporo świeżości i zburzy rutynę.

 

Zobacz też moje pozostałe artykuły:

Zaczynamy zarabiać na FOREX
Darowizna od rodziny a podatek
Kosmetyki, nie tylko dla kobiet

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *