Network – co to takiego?

 

Network, z angielskiego multi level marketing (MLM) – marketing wielopoziomowy. Można spotkać go również pod nazwą marketing rekomendacyjny, marketing społecznościowy, marketing sieciowy.

Co to jest MLM?

 

MLM jest niczym innym, jak modelem sprzedaży o określonej strukturze. Główną ideą marketingu wielopoziomowego jest budowanie sieci sprzedaży i jej rozwijanie. Sposób działania firmy według modelu MLM to strategia marketingowa polegająca na dystrybucji produktów lub usług danego przedsiębiorstwa poprzez sieć dystrybutorów. Na pierwszy rzut oka może wyglądać na to, że dostawa danego towaru lub usługi może trwać bardzo długo ze względu na dużą ilość dystrybutorów, co również nie pozostaje bez wpływu na cenę końcową. Nic bardziej mylnego. Ale wszystko po kolei.

Cechy marketingu sieciowego

 

Network marketing jest modelem biznesowym, opierającym się na budowaniu: 1. sieci bezpośredniej dystrybucji poprzez kolejnych dystrybutorów, 2. sieci klientów lub bezpłatnych użytkowników, 3. sieci partnerów handlowych. Wszystkie te ogniwa są ważne i interesują każdego, nastawionego na rozwój marketera (dystrybutora). Pierwszą rzeczą, aby zacząć swoją przygodę z MLM jest zapoznanie się z ofertą konkretnej firmy, jej produktami /usługami i ewentualne nawiązanie współpracy. Polecając oferowane przez firmę produkty i usługi swoim znajomym, w przypadku zakupu przez nich poleconej przez nas rzeczy, dostajemy od firmy prowizję od sprzedaży.

 

Własna sieć dystrybucji

 

Poznaliśmy już jak działa MLM. Co teraz? Jak wystartować?

Aby zacząć zarabiać, należy utworzyć własną sieć dystrybucji. Tak więc zapraszamy do współpracy ludzi, którzy od teraz będą z nami pracować, a my stajemy się liderem danej grupy dystrybutorów. Zaproszone przez nas osoby robią dokładnie to, co my na początku naszej drogi w tym biznesie, czyli poznają firmę, produkty czy usługi, które poźniej wspólnie oferujemy potencjalnym użytkownikom.  Gdy towary/usługi znajdują nabywców, w naszej sieci generuje się obrót. Im wyższy obrót- tym wyższa prowizja dla dystrybutorów. Lider uczy swoich współpracowników ( przyszlych liderów) wszystkich umiejętności i “przekazuje im pałeczkę” . Wszystko w myśl zasady 4 x TTrenuj trenerów jak oni mają wytrenować trenerów. Cykl powtarza się, przez co sieć może rozwijać się w nieskończoność, a lider dzięki pracującej sieci zarabia jeszcze więcej.

MLM – czy można na tym zarobić, ale się nie narobić?

 

Nie wierzę w to ! 🙂 Z prostego powodu… Każda firma działająca na rynku nastawiona jest na zysk, także w branży marketingu rekomendacyjnego. Aby ten zysk wygenerować potrzebne są konkretne działania. Firmowe plany wynagrodzeń mają być motywacją dla dystrybutora, ponieważ wyrobienie konkretnego obrotu jest równoznaczne z otrzymaniem premii.

Wspólnym mianownikiem sukcesu w tego typu działalności jest przede wszystkim determinacja, ambicja, konsekwencja i DZIAŁANIE.

Głównymi zaletami MLM są:

  • Brak wysokiego kapitału początkowego – wystarczy kupić produkt lub zestaw startowy, najczęsciej kilkaset złotych,
  • Elastyczne godziny pracy,
  • Działalność niezależna od lokalizacji,
  • Brak wymagania profesjonalnej wiedzy/wykształcenia –  na początek wystarczy znajomość oferty firmy,
  • Często w pakiecie otrzymujesz pakiet niezbędnych szkoleń,
  • Brak granicy wieku,
  • Możesz traktować to jako dodatkowe źródło zarobku,
  • Raz dobrze wykonana praca może dać Ci dźwignię czasu i pieniędzy (dochód pasywny).

 

Ale oprócz zalet, marketing wielopoziomowy ma też swoje “grzeszki”, do których należą:

  • Brak wpływu na ceny produktów,
  • Dość wysoka konkurencja,
  • “Zła sława” branży, wynikająca z postawy niektórych dystrybutorów- amatorów czy pozerów.

Podsumowanie

 

Praca w firmie zajmującej się marketingiem sieciowym może okazać się życiową szansą dla zwykłych, przeciętnych ludzi. Wielu osobom pozwoliła na zarobienie nieosiągalnych na etacie pieniądzy, rozwój osobisty, częste podróże czy uwolnienie się od upierdliwego szefa. Rozsądek podpowiada, że należałoby potraktować tę możliwość poważnie i zechcieć się jej przyjrzeć. Czy nasze wysiłki będą miały przełożenie na realny zysk? Tak, ale należy dać sobie trochę czasu i chcieć się nauczyć 🙂 Nasuwa mi się takie porównanie – małe dziecko zanim nauczy się chodzić musi podjąć setki prób. Tutaj jest podobnie,  z tą różnicą, że podążając szlakiem przetartym przez liderów możemy uniknąć większości błędów i pójść na szczyt znacznie szybciej.

Zapraszam do udostępniania i do komentowania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *