Sztuczki marketingowe – poznaj schemat i zaoszczędź

Sztuczki marketingowe

Promocje i przeceny to podstawa handlu i marketingu internetowego. Niestety, marketingowcy bardzo często próbują wykorzystać moment naszej nieuwagi i nierzadko okazuje się, że promocja znakomicie wygląda na papierze, a w ostateczności klient wychodzi na wszystkim dużo gorzej, niż w przypadku zakupu nieprzecenionego produktu. Jakie sztuczki stosują sprzedawcy i marketingowcy? Jak nie dać się im nabrać?

Poznaj schemat i zaoszczędź

Niska cena, ale nie na każdy wariant towaru

Jedną z najczęściej stosowanych sztuczek jest organizowanie promocji na dany towar, ale nie na wszystkie jego odmiany, a tylko na jedną. Najlepiej opisać to na podstawie czipsów. Sklep organizuje promocję i przecenia Twoje ulubione czipsy o 50%. No to jedziemy i kupujemy na małą imprezkę 3 paczki czipsów cebulowych i trzy paczki paprykowych. Po sprawdzeniu paragonu okazuje się jednak, że zaoszczędziliśmy tylko na trzech paczkach. Jak to możliwe? Promocja obowiązywała tylko na cebulowe, ale nikt nie zwracał uwagi na dopisek małym druczkiem.

Wniosek: Zawsze czytamy metki z ceną produktu od A do Z.

Oszukane promocje

Drugą, równie popularną zagrywką jest czasowe zwiększanie ceny produktu przed planowaną obniżką, tylko po to, by później wrócić z ceną do wersji bazowej, ale z dużo ładniej wyglądającym napisem -30%. Jaki w tym sens? Czysta psychologia. Dużo łatwiej skusić się na dany produkt jeśli mamy informację, że jest on przeceniony. Jeśli ktoś nie śledzi dokładnie cen to nie zorientuje się, że coś jest nie tak. Sama zmiana cen także przestaje być stosowana. Wiele sklepów zrezygnowało już z tego i po prostu przez cały czas sprzedaży produktu oferuje jedną cenę, zmieniając tylko naklejki informujące o przecenie.

Wniosek: Przed zakupem oceńmy czy produkt jest nam potrzebny i czy cena jest odpowiednia, bez zwracania uwagi na metkę informującą o super wyprzedaży.

Mylące gazetki promocyjne

Nie raz zdarzyło się, że cena produktu na półce jest zdecydowanie większa od tego, co oferowano nam w gazetce promocyjnej. Dlaczego tak jest? To, że dana cena znajduje się w gazetce tak naprawdę nic nie znaczy. Większość firm zabezpiecza się adnotacją, że mógł nastąpić błąd w druku i oferta promocyjna w rzeczywistości nie znaczy zupełnie nic. Bardzo często też jedna gazetka podzielona jest na różne okresy czasowe i mimo tego, że całość jest oficjalnie ważna przez tydzień to połowa produktów będzie dostępna w promocyjnej cenie tylko przez kilka dni. Oczywiście stosowne informacje o tym znajdują się w tej samej gazetce, ale bardzo często trzeba się ich długo naszukać.

Wniosek: Zawsze patrzymy na okres trwania promocji.

2 produkty w cenie jednego

Coraz częściej występującą promocją jest oferowanie klientom dwóch towarów w cenie jednego lub drugiego produktu za jeden grosz. Największym problemem takich promocji jest to, że bardzo często dotyczą one tylko konkretnych wariantów produktu i jeśli kupimy np. malinowy żel pod prysznic i chcemy dobrać do tego dezodorant za pół ceny, to okaże się, że promocja dotyczy tylko jednego, jedynego zapachu.

Wniosek: Promocja na dwa produkty w cenie jednego jest interesująca tylko wtedy, gdy chodzi o zakup dwóch takich samych towarów. Jeśli jesteśmy zobowiązani do kupna innych rzeczy to musimy być niezwykle ostrożni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *